Darko Brlek je prvi človek Ljubljana Festivala (letos bo potekal od 27. junija do 13. septembra), ki se mu v mozaiku poletnih večerov že desetletje kot sponzor pridružuje tudi družba BTC.
Gospod Brlek, bodite, prosim, iskreni. Delo direktorja in umetniškega vodje Ljubljana Festivala opravljate že 25 let, a vendar – imate pred začetkom festivala tremo?
Seveda jo imam! Ne gre za tremo, ki te ohromi, onesposobi, temveč za pozitivno tremo, nekakšno vznemirjenost. Prihaja namreč čas, ko bomo dobili prve odzive občinstva na festivalske dogodke, vse do takrat pa ne moremo vedeti, ali smo svoje delo res dobro opravili.
Festivalski program sestavljate sami in dejavnikov, ki vplivajo na končni izbor, je najbrž več?
Pri sestavljanju programa me vodi več dejavnikov, prvi med njimi je gotovo kakovost. Pri svojem delu poskušam slediti svetovnim trendom, trudim se, da v Ljubljano vsako leto pripeljem najbolj iskane umetnike, kar je izjemno zahtevno. Poletje je namreč čas številnih festivalov, zato so največje zvezde zasedene že leta vnaprej. Precej bolj kot večina velikih evropskih festivalov pa smo omejeni s finančnimi sredstvi. Naš velik cilj je seveda tudi slediti željam našega občinstva, predvsem jim poskušamo ponuditi nekaj novega, svežega, nekaj, česar jim pri nas nihče drug ne more ponuditi.
Prepletenost mesta in Festivala se odraža tudi skozi različna festivalska prizorišča v Ljubljani. Največje med njimi, Kongresni trg, otvoritvenega koncerta Ljubljančanom tokrat ne ponuja brezplačno. Zakaj?
Ljubljana Festival je res zelo prepleten z mestom in želimo si, da bi bil še bolj. Ob izjemni podpori MOL-a in župana, gospoda Zorana Jankovića, brez katerega prireditev na Kongresnem trgu in še marsičesa ne bi bilo, Festival ustvarjamo za mesto, za njegove prebivalce in obiskovalce in se trudimo, da bi jim bil kar najbolj dostopen. V teh dneh v predprodaji članom Kluba Festivala Ljubljana ponujamo 20-odstotni popust, po koncu predprodaje pa bomo učencem, dijakom in študentom ponudili 40-odstotni popust, kar pomeni, da si bodo slednji lahko vstopnice za otvoritveni koncert na Kongresnem trgu zagotovili že za dobrih 5 evrov. Kongresni trg pa je prizorišče, ki omogoča, da festivalski utrip začutijo prav vsi, tudi tisti izven ograj, ki niso kupili vstopnic.
»Naše osnovno poslanstvo je dober program, kulturni turizem naj bo njegova posledica,« lahko preberemo na vaši spletni strani. Se poletni turistični obisk Ljubljane krepi tudi zaradi festivalskih dogodkov?
Eden izmed najbolj prepoznavnih kulturno-turističnih adutov mesta je zagotovo Ljubljana Festival, saj iz leta v leto privablja več obiskovalcev iz Slovenije in tujine. Z različnimi promocijskimi »prijemi« in gostovanji vrhunskih svetovnih umetnikov, ki predstavljajo glavni magnet za prihod turistov vseh vrst, bomo nadaljevali tudi v prihodnje in verjamem, da smo že danes pomemben gradnik ljubljanskega in slovenskega kulturnega oziroma destinacijskega turizma.
Koliko k temu pripomorejo predstavitve Festivala v Trstu ali Celovcu? Vstopnica za istega izvajalca je najbrž na Festivalu precej nižja kot npr. le streljaj onstran slovenske meje?
Predstavitve v Trstu, Celovcu pa tudi Zagrebu so za nas pomembne, saj v zadnjih letih beležimo porast obiskovalcev iz omenjenih območij. Prepričan sem, da razlog niso zgolj ugodne, znatno nižje cene, še posebej v primerjavi z Italijo in Avstrijo, ampak gre njihov obisk pripisati predvsem vrhunskemu programu našega festivala. Smo med največjimi in najpomembnejšimi festivali v Evropi in ponujamo dogodke, ki jih na širšem območju v okolici Trsta, Celovca in Zagreba preprosto – ni!
Na kratko – pet vrhuncev letošnjega 64. Ljubljana Festivala?
Težko vprašanje, saj se veselim prav vseh dogodkov. A če vztrajate, bi izpostavil odprtje 64. Ljubljana Festivala z Erwinom Schrottom (27. 6.), dve predstavi Otella, prvo z Joséjem Curo in drugo z Walterjem Fraccarom v naslovni vlogi (6. in 7. 7.), izjemno baletno mojstrovino iz Kitajske, Konfucij (13. in 14. 7.), razgibano plesno predstavo o uporniški cesarici Sisi (29.–31. 8.), gostovanji Londonskega simfoničnega orkestra (24. 8.) in Kraljevega orkestra Concertgebouw iz Amsterdama (1. 9.), ki sodita med najboljše orkestre na svetu, ter zaključek festivala z baletom Up & Down izjemnega koreografa Borisa Eifmana (12. in 13. 9.). Teh dogodkov res ne gre zamuditi, pa čeprav so vsi dogodki letošnjega festivala vredni posebne pozornosti.
»Ko poskušam narediti najboljši program, tekmujem sam s seboj,« ste pred leti rekli v enem izmed intervjujev. Boste z letošnjim programom presegli samega sebe?
Vsakič poskušam narediti najboljše, iztisniti iz sebe vse, kar zmorem, zato sem tudi letos poskušal sestaviti program, ki bi bil še boljši od prejšnjih. Ali mi je uspelo? Sodbo prepuščam našim obiskovalcem.
Veljate za javni zavod z največ sponzorji v državi. Še vedno največ štejejo dobra osebna poznanstva in prijateljstva ali sponzorji že prepoznavajo tudi vrhunskost gostujočih izvajalcev?
Sponzorji v sodobnem poslovnem svetu jemljejo sponzorstva kot naložbo v svojo blagovno znamko, s čimer povečujejo in bogatijo njeno vrednost v očeh obstoječih in potencialnih strank. Naši vrhunski dogodki nudijo mnogo možnosti, ki jih sponzorji s pridom izkoriščajo na oglasnem, še posebej pa na neoglasnem področju – na dogodkih samih, kjer sponzorji bogatijo in krepijo vezi s svojimi strankami. Vse več je t. i. sponzorskih aktivacij, kjer sponzorji Ljubljana Festival in festivalske dogodke vključujejo v svoje komunikacijske aktivnosti, kar prinaša dodano vrednost vsem vpletenim. Stroka se na kulturnem sponzorskem področju zelo hitro razvija, skupaj z našimi zvestimi in spoštovanimi sponzorji pa ji sledimo tudi na Festivalu.
Že natanko deset let se vam kot sponzor umetniškega dogodka pridružuje tudi družba BTC. Se ob vstopu v drugo desetletje sodelovanja obetajo novosti?
Družba BTC je eden naših najzvestejših sponzorjev, s katerim si delimo lepo skupno preteklost, še bolj pa nas veseli skupna prihodnost. Želimo si, da se Ljubljana Festival občuti tudi v BTC Cityju, da obiskovalci doživijo festivalski utrip tudi med nakupovanjem v največjem nakupovalnem mestu pri nas. Veselimo se tudi povezovanja z drugimi sponzorskimi projekti, ki jih podpira družba BTC, saj bo to predstavljalo novo dimenzijo sodelovanja in doživetja za vse obiskovalce BTC Cityja.
Dogodek, ki ga je družba BTC podprla na letošnjem 64. Ljubljana Festivalu, je balet Borisa Eifmana Up & Down. Zakaj bi na primer naključnemu obiskovalcu Ljubljane priporočili obisk prav tega gostovanja?
Gre za izjemen baletni dogodek, ki bi ga priporočil že zaradi vizualne privlačnosti same baletne zvrsti. Balet Up & Down izstopa tako v glasbenem smislu, saj vključuje elemente jazza, kot tudi v plesnem, saj skozi univerzalni jezik vpeljuje v ples tudi elemente človekove notranjosti. Pod njegovo koreografijo se je podpisal eden največjih svetovnih koreografov, ki je ustvaril svojstven in večplasten način baletnega izražanja, ki obiskovalca nedvomno ne pusti ravnodušnega.