V četrtek in petek, 4. in 5. aprila 2019, je v BTC Cityju Ljubljana potekal prvi mednarodni in medpanožni dogodek City as a Lab Summit 2019: The Birth of Autonomous Marketplace, ki ga je obiskalo preko 200 gostov iz 19 držav. Rdeča nit dogodka so bile nove priložnosti, ki jih samovozeča vozila in nove oblike mobilnosti prinašajo različnim panogam. Dogodek je organizirala družba AV Living Lab, ki s povezovanjem digitalne in fizične infrastrukture v BTC Cityju Ljubljana podjetjem v različnih panogah ponuja idealno živo testno okolje za preizkušanje rešitev mobilnosti prihodnosti. Generalni sponzor dogodka sta bili družba BTC in ameriška družba AccuWeather, ki je eden največjih ponudnikov vremenskih informacij, dogodek pa so podprli tudi A1 Slovenija, Nomago, IBM, uradni mobilnostni partner pa je bil Lexus.

Na dogodku so govorci poudarili pomen avtonomnih vozil, ki bodo v prihodnje močno vplivala na naša življenja in različna poslovna okolja in ki na trg prinašajo podobno disrupcijo kot pametni mobilni telefoni leta 2008. Prav tako so poudarili pomen živega testnega okolja kot je BTC City Ljubljana, kjer avtomobilski proizvajalci in predstavniki drugih panog lahko preizkusijo in dodelajo rešitve na področju avtonomne vožnje v razvojni fazi. Doba avtonomnih vozil namreč ne prinaša le novih tehničnih rešitev v vozilih, ampak tudi povsem novo okolje za prodajo storitev in vsebin, ki jih je mogoče preizkušati in razvijati le v živem testnem okolju.

V nadaljevanju so spregovorili še o številnih prednosti avtonomnih vozil za naša življenja, saj bodo korenito izboljšala varnost in udobje ter izboljšala izkušnjo mobilnosti. Poleg tega bodo zaradi zmanjšanega števila vozil v velemestih skrajšala čas vožnje, posledično prihranila veliko časa, ki ga bomo lahko porabili za delo, počitek, zabavo ali nakupovanje preko novih platform.

Prvi dan dogodka so svoje ideje, izkušnje in izzive predstavili predstavniki podjetij Magna, Scania, Hella, Nissan, Nomago, AID (Autonomous Intelligent Driving) v lasti nemškega Audija, Nomago in največje banke v ZDA JPMorgan Chase.

Poudarki govorcev prvega dne:

»Avtonomna vozila bodo skrajšala čas potreben za vožnjo na delo, zato bodo vplivala tudi na cene nepremičnin izven velemest, skrčila obseg posojil povezanih z nakupom avtomobila, obenem pa odprla povsem novo potrošniško okolje,« je poudaril Brett Murray, izvršni direktor in vodja oddelka za inovacije v strateškem dizajnu v podjetju JPMorgan Chase, ki v novi dobi vidi priložnosti tudi za banke.

»Nova mobilnost pomeni, da bomo poskrbeli, da kupec pride od točke A do točke B. Kako bo prevozil to pot je popolnoma vseeno. V mestih bo najbrž kombinacija prevoznih sredstev, od avtomobila, skuterja do kolesa,« pravi Marjan Beltram, izvršni direktor za turizem in storitve mobilnosti v podjetju Nomago.

»Varnost bo ključna komponenta avtonomnih avtomobilov, saj jo bodo določali predpisi. Te bodo morali zakonodajalci nekoliko sprostiti, kar seveda pomeni manj varne avtomobile. Pa je to sprejemljivo?« se je spraševal Claus Breitfuss, višji menedžer za rešitve na področju mobilnosti v podjetju Magna.

»Ključen element avtonomnih avtomobilov bo izkušnja. To pa bomo krojili tudi izdelovalci luči. Denimo z LED lučmi lahko ustvarimo posebna vzdušja v avtu – umirjeno, večerno, pisarniško, pač primerno dejavnosti in vzdušju potnikov. Z lučmi lahko sporočamo tudi opozorila v primeru nevarnosti,« je vlogo dobaviteljev poudarila Ana Bižal, vodja oddelka za predrazvoj in razvoj svetilne tehnike iz nemškega podjetja Hella.

»V prihodnosti bomo prodajali kapacitete, število sedežev, ne več vozil. Mestni transport pa bo stoodstotno električen in avtonomen,« verjame Rodrigo Caetano, oddelek za globalni poslovni razvoj – enota avtonomnih rešiteviz podjetja Scania.

»Avtonomni avtomobili morajo biti oblikovani in zasnovani po meri ljudi. Biti morajo uporabni, zaželeni in okoljsko sprejemljivi tudi z vidika gradnje, ne le pogona. Ponuditi morajo odlično izkušnjo, prilagojeno posameznikom. Denimo upokojencem lahko predvajajo lepe spomine,« je vizija Feda Ponca, višji svetovalec za napredne projekte in vizijo prihodnosti v podjetju Nissan.

»Popolnoma avtomatizirana oziroma avtonomna vožnja je najtežji inženirski izziv odkar smo človeka postavili na Luno. Za preskok iz delno v popolnoma avtomatizirano vožnjo bodo poskrbela tehnološka podjetja, ne avtomobilski proizvajalci,« pravi Daniel-Emanuel Hauptmann, proizvodni menedžer v podjetju AID (Autonomous Intelligent Driving).

»Avtonomnost se je preselila v zrak, sprva bomo govorili o dosegu od nič do 500 metrov. Ključen pomen avtonomnih prevoznih sredstev pa je človeku podariti več časa, ne izboljšati produktivnost,« pojasni dizajner robo taksija pop.up Massimo Martinotti, vodja oddelka za rešitve na področju mobilnosti v podjetju Italdesign.

»Prednost mesta v vlogi laboratorija, kot je BTC City Ljubljana, je v tem, da lahko avtomobilski proizvajalci in podjetja iz povezanih panog preizkusijo svoj izdelek v različnih razvojnih fazah. V realnem okolju pa pridobijo realne rezultate, kar jim zaprti tesni poligoni ne omogočajo,« pravi Radovan Sernec, vodja razvoja in tehnologije (CITO) v podjetju AV Living Lab.

»Avtonomna vozila bodo izboljšala kakovost našega življenja, saj bomo imeli več prostega časa. Pomembno pa bodo vplivala tudi na okolje. V BTC Cityju Ljubljana bomo prihodnje krčili število parkirnih mest, nadomestili pa jih bomo z zelenimi površinami in tako BTC City še bolj približali našim obiskovalcem,« je povedal izvršni direktor za digitalizacijo in inovacije v družbi BTC, Julij Božič.

»Avtomobilskim proizvajalcem, dobaviteljem in drugim panogam ponujamo testni center, kjer bodo lahko na enem mestu, ne razpršeno kot zdaj, preizkušali različne tehnologije v samovozečih avtomobilih, od senzorjev do delovanja infozabavnega sistema, ki ga bodo uporabniki precej bolj uporabljali v času, ko bo vožnjo prevzel avto,« pa je pojasnil direktor podjetja  AV Living Lab Daniel Avdagič.

Drugi dan dogodka City as a Lab Summit je otvorila evropska komisarka za mobilnost in promet Violeta Bulc. Sledili so nagovori predstavnikov podjetij International Telecommunication Union, AccuWeather, A1 Slovenija, HPE Ventures, Toyota in BMW.

Poudarki govorcev drugega dne:

»Gre za ljudi, ne za stroje, avtomobile in drone. To je osnovno vodilo za prihajajočo industrijo in deležnike. V Evropi se bomo zavzeto borili proti monopolom, tudi proti monopolom telekomunikacijskih družb,« je povedala evropska komisarka za mobilnost in promet Violeta Bulc.

»Doba avtonomnih vozil bo brez dvoma prinesla nove poslovne priložnosti in nove scenarije, ki bodo ponujali priložnost za hiter razvoj industrije,« verjame Stefano Polidori, študijska skupina svetovalcev v podjetju International Telecommunication Union.

»Kako vam bo natančna vremenska napoved olajšala življenje v avtonomnih vozilih? Povedala vam bo, kdaj morate vstati, kdaj se morate odpraviti od doma, da ne boste zamudili sestanka. Pojasnila kakšne razmere vas čakajo na cesti, katero pot izbrati in ali se nanjo sploh odpraviti. Avtonomno vozilo bo moralo sprejemati prave odločitve, da mu boste lahko zaupali,« pravi David Mitchell, podpredsednik oddelka za nastajajoče platforme v podjetju AccuWeather.

»Verjamem, da bodo pametna mesta in tehnologija avtonomnih vozil prinesla nove poslovne priložnosti in nove načine plačevanja storitev,” pravi Janez Križan, direktor digitalne transformacije in inovacij v podjetju A1 Slovenija.

»Infozabavni sistem v avtomobilih sodi na področje edge computinga. Govorimo o podatkih, ki jih urejajo računalniki. Ti sprejemajo odločitve. Leta 2023 bo že 73 odstotkov prišlo iz edge computinga. Odločitve bodo sprejete v nekaj milisekundah, za takšno hitrost bomo potrebovali omrežje 5G,« pravi Abhishek Shukla, generalni direktor in vodja oddelka za globalne kapitalske investicije v podjetju HPE Ventures.

»Preoblikujemo se iz avtomobilskega podjetja v podjetje, ki deluje na področju mobilnosti. Na naši poti verjamemo v mesta, ki postajajo naši kupci in partnerji,« pravi Luigi Ksawery Luca’, direktor oddelka za mobilnost in povezljive avtomobile v podjetju Toyota.

»V Daimlerju ne verjamemo v zaprt sistem dostopa do podatkov. Podatki so nujno potrebni za razvoj panoge. A tehnologija mora biti nadzorovana,« pravi Bobi Milošević, oddelek za digitalno IT-trženje in prodajo pri Mercedes-Benz Cars v podjetju Daimler.

»BMW je vselej izdeloval odlične avtomobile, ki so jih kupci želeli. Danes pa je naš izziv ustvariti odlične kupce, uporabnike storitev. To pa nam lahko uspe le, če jim ponudimo odlične storitve in izkušnjo,« pravi Alexander Wolfson, vodja oddelka za menedžment strank in digitalne storitve v podjetju BMW.

Ni naključje, da se je dogodek odvijal ravno v Kristalni palači v BTC Cityju Ljubljana in ob podpori družbe BTC. Družba BTC je namreč v zadnjih 65 letih iz javnih skladišč prerasla v prostor, kjer se danes srečujejo nove tehnologije ter novi poslovni modeli. Z ustanovitvijo inovativnih središč, ABC pospeševalnika in ABC Huba, ustanovitvijo poslovne enote za inovacije in digitalizacijo ter vzpostavitvijo koncepta živega testnega okolja, s katerim je območje BTC City postalo testno okolje za najsodobnejše tehnologije, ki prinašajo napredne rešitve za vsakdan potrošnikov, ter vpeljavo možnosti plačevanja izdelkov in storitev s kriptovalutami, se je družba BTC v zadnjih petih letih transformirala v moderno, odprto in inovativno družbo, s hitrim in uspešnim prilagajanjem trendom in razmeram na trgu pa postala nosilka sprememb.

Pred enim letom so prepoznali potencial transformacije mobilnosti, ki ga po posledicah lahko primerjamo s prihodom pametnega telefona. Zato so vzpostavili podjetje AV Living Lab, ki je povezal digitalno in fizično infrastrukturo BTC Cityja Ljubljana ter jo ponudil kot idealno testno okolje za mobilnost prihodnosti. Panoga mobilnosti bo, glede na napovedi, dosegla 7.000 milijard USD in bo vplivala na vse panoge.

 

Dodatne informacije

BTC d.d., Maja Oven, direktorica Sektorja za tržno komuniciranje in odnose z javnostmi

City as a Lab Summit 2019

Foto : AVLL / Darja Štravs Tisu